Sunday, May 24, 2009

Laskar Pelangi



BismiLlahirrahmanirrahim…


Kronologi waktu dulu

Kala diri tidak kenal

Erti hidup pada memberi

Membuat gusar makin dasar

Maafkanku wahai Yang Maha Pemberi segala sesuatu.


Kini, hidupkah aku

Dalam erti memberi dan terusan memberi?

Walau sekedar cuma

Ataukah masih cuba menerima segala?


Perlukah

Terus termenung atau merenung

Meratap atau mengharap

Duduk dalam payah

Diri dalam debar

Baring dalam tangis.


Aku tak punya daya

Untuk bercanda dalam bahasa

Untuk tertawa dalam kalam

Yang keluar hanya tipuan semata

Maafkan…

Maafkan…

Maafkan aku.


Senyuman hanya hadir satu saat

Dari ribuan saat-saat yang datang

Sampai bila harus serupa begini?

Aku tewas dengan rasa sendiri

Hati tidak kuat untuk rasa bahagia

Sungguh! Tidak mampu!


Waktu-waktu itu

Kekadang buat rasa gundah

Hadir tiada tenang

Hanya yang setia adalah gelisah

Tapi sampai tika bila?


Sanubari bersandiwara lagi

Mungkin esok masih lagi ada begini

Setia melewati detik yang hadir

Hidup ini teka-teki

Yang pasti bernoktah!

Kesekian kalinya aku

Masih terus mancari…

Masih cuba memberi…



~nawanihamra’~; “Hiduplah untuk membari sebanyak-banyaknya, bukan menerima sebanyak-banyaknya.”~ Laskar Pelangi.

No comments: